Een goede contentstrategie is noodzakelijk om contentmarketing op een juiste manier in te zetten. Contentmarketing is tegenwoordig een van de belangrijkste aspecten als het gaat om online zichtbaarheid. Een goede strategie helpt niet alleen bij het aantrekken van nieuwe klanten. Het helpt bij het opbouwen van merkloyaliteit en behouden van huidige klanten. Het zorgt voor autoriteit binnen jouw branche. Maar hoe zet je een goede contentstrategie neer?
Wat is een contentstrategie?
Een contentstrategie is een plan voor het creëren, publiceren en distribueren van waardevolle en relevante content. Deze content is gericht op een specifieke doelgroep en is bedoeld om deze doelgroep aan te trekken en te behouden. Het doel van de contentstrategie is klantbetrokkenheid te stimuleren.
Een contentstrategie kan zowel intern als extern bestaan. Een externe strategie richt zich op het delen van content via externe kanalen om doelgroepen te bereiken, de zichtbaarheid van je merk te vergroten en om relaties op te bouwen. Je kan hier je kanalen zoals je website of social media voor gebruiken.
Het belang van een goede contentstrategie
Een goede contentstrategie zorgt ervoor dat er samenhang is in jouw online uitingen. Samenhang zorgt voor resultaat. Een strategische aanpak zorgt ervoor dat je doelgericht kan werken, consistent kan zijn in je communicatie en je marketingbudget zo efficiënt en effectief mogelijk kan benutten.
Deze strategie draait niet om het creëren van zoveel mogelijk content. Het draait om het creëren van de juiste content voor de juiste doelgroep, op het juiste moment en op het juiste kanaal.
Hoe stel ik een succesvolle contentstrategie op?
Het schrijven van een contentstrategie kent verschillende fases en start met het definiëren van jouw doelen. Wat is jouw doel? Waarom wil je online gezien worden? Denk aan doelen als:
- Het vergroten van merkbekendheid.
- De traffic op je website verhogen
- Het verbeteren van klantloyaliteit.
- Het aantrekken van nieuwe leads.
- Een autoriteit worden binnen jouw branche.
Deze doelen moeten SMART omschreven zijn. SMART staat voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden.
Stap 2: Doelgroepanalyse
Een effectieve contentstrategie opstellen is alleen mogelijk als je je doelgroep begrijpt. Weet jij wie je klanten zijn? Wat zijn de pijnpunten, behoeften en interesses van jouw klanten? Weet jij waar ze jouw content tegenkomen?
Eén van de manieren om je doelgroep te begrijpen is door een persona te creëren. Een persona is een fictieve klant. Jouw ideale klant. Deze persona is gebaseerd op marktonderzoek en data van klanten.
Wanneer je weet wat jouw klanten bezighoudt en interesseert, kun je content maken die op jouw klant is afgestemd. Dit vergroot de kans dat jij de aandacht trekt.
Stap 3: Bepalen van kanalen en planning
Niet alle content is voor ieder kanaal geschikt. Daarom is het belangrijk dat je weloverwogen beslissingen maakt waar je de content plaatst. Er zijn verschillende opties, zoals het schrijven van (gast)blogs, social media, contentplatforms zoals Medium of Quora, het verspreiden van nieuwsbrieven (van jezelf en/of andere partijen) of door middel van influencer marketing.
Daarnaast maak je een planning. Denk hierbij aan de inhaakdagen die voor jouw bedrijf van belang zijn, zoals Valentijnsdag, Kerst, Oud en Nieuw en andere dagen. Maar haak ook in op actualiteiten, zoals bijvoorbeeld sportevenementen.
Stap 4: Creëer waardevolle content
Goede content draait om waarde. De content die je maakt moet relevant zijn voor jouw publiek. Idealiter helpt het hen om een probleem op te lossen, iets te leren of om zich te amuseren
Afhankelijk van jouw doelgroep kan je verschillende soorten content maken, zoals blogs, e-books, video’s, podcasts, infographic, whitepapers of social media posts. Houd rekening met het feit dat kwaliteit boven kwantiteit gaat. Denk hierbij ook aan de SEO-regels, zodat jouw content direct goed indexeerbaar is voor zoekmachines zoals Google.
Stap 5: Verspreid de content
Zodra de content gemaakt is, begint de verspreiding van de content. Zorg voor een goed plan zodra je je content gaat delen. Werk eventueel samen met bedrijven en/of influencers en maak gebruik van advertentiecampagnes zodat jouw content bij de juiste doelgroep onder de aandacht wordt gebracht.
Stap 6: Meten en optimaliseren
Meten is weten. Het toetsen van de prestaties van jouw content is onmisbaar. Doordat je data verzameld met social media-analyses, SEO-tools of Google Analytics weet je wat voor content wel werkt en welke niet. Statistieken worden vaak aangeduid als metrics. Let op metrics als:
- Aantal bezoekers.
- Gemiddelde tijd op pagina.
- Bouncepercentage.
- Conversies of gegenereerde leads.
Op basis van deze gegevens kun je je contentstrategie verder optimaliseren en aanpassen waar nodig.
Contentstrategie: de sleutel tot succesvolle campagnes
Zoals je hebt gelezen is het opstellen van een goede contentstrategie niet zomaar gedaan. Het vergt analyse, verder kijken, productie, meten en weer bijstellen. Dit proces blijft zich herhalen, zelfs als je een goede basis hebt staan.
Waardevolle content speelt een belangrijke rol in het aantrekken van online traffic en dus online zichtbaarheid. Online zichtbaarheid genereert leads en daarbij aansluitend klanten.